اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

1649

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

16 دقیقه

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور یا شاخص، ابزاری برای تحلیل نمادهای بازارهای معاملاتی است که سرعت و دقت تحلیل را افزایش می دهد و به پیش بینی روند قیمت نمادها کمک می کند.

94%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

پیشرفته

اندیکاتور

اندیکاتور یا شاخص، ابزاری برای تحلیل نمادهای بازارهای معاملاتی است که سرعت و دقت تحلیل را افزایش می دهد و به پیش بینی روند قیمت نمادها کمک می کند(منبع انگلیسی). هر معامله گر در بازارهای مالی، باید روند گذشته ی یک سهام را بررسی کند و با توجه به روند قبلی هر سهم، آینده ی آن را تا حدودی پیش بینی کند تا بتواند خرید و فروش های سود دهی داشته باشد. اندیکاتورها نیز همین کار را انجام می دهند. یعنی روند قبلی هر سهام را بررسی می کنند و با توجه به روند قبلی و داده های دیگری که در در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، به ما می گویند که احتمال دارد سهم در آینده روندی صعودی داشته باشد یا نزولی. اندیکاتورها پیش بینی حدودی می کنند و نمی توانند آینده ی دقیق بازار را بگویند، چون بر اساس گذشته ی بازار کار می کنند و ممکن است بر اثر رخداد های جدید، آن وضعیتی که ما انتظار داریم اتفاق نیفتد.

اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتورها به طور کلی به عنوان یک بازوی کمکی تحلیلگران هستند. به جای آن که مدت ها زمان صرف کنید تا اطلاعات یک نماد را بررسی کنید و با توابع و فرمول های ریاضی به نتیجه گیری برسید، اندیکاتور همه ی این کارها را در کمتر از چند ثانیه برای شما انجام می دهد. اندیکاتورهای با بررسی گذشته ی سهام، آینده ی آن را تا حدودی پیش بینی می کنند اما در نهایت این تجربه و تخصص شما است که تصمیم-نهایی را می گیرد. اندیکاتورها به عنوان راهنما عمل می کنند و همانند ابزار یک دندان پزشک، فقط یک نیروی کمکی هستند. این یک تعریف بسیار ساده از معنی اندیکاتورها در بورس بود.

این ابزارهای کاربردی، به صورت خطی، میله ای و کندلی نمایش داده می شوند و شما می توانید تایم فریم های (Time Frame) متعددی را تنظیم کنید تا اندیکاتور، بر اساس آن نمایش داده شود. به علاوه، هر اندیکاتور تنظیمات پیش فرض دارد اما بر اساس استراتژی که انتخاب می کنید، می توانید تنظیمات آن را نیز تغییر دهید.

اندیکاتور چیست و چه نقشی در تحلیل تکنیکال دارد؟

اندیکاتور در تحلیل تکینکال، توسط نرم افزارها و پلتفرم های تحلیل تکنیکال ارائه می شوند. این پلتفرم ها انواع متعددی از اندیکاتورها را شامل می-شوند و هر روز نیز به تعداد آن ها افزوده می شود. اگرچه اندیکاتورهای بسیار متنوعی برای تحلیل تکنیکال وجود دارند اما برخی از آن ها بسیار معتبرتر هستند و توسط بسیاری از تریدرها و معامله گران بازارهای مالی استفاده می شود.

اندیکاتورها یکی از راهنماهای بسیار مفید در تحلیل تکنیکال هستند که به ما در بررسی روند نماد کمک می کنند. در ادامه، انواع اندیکاتورهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال را به شما آموزش می دهیم.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بسیار گسترده هستند و تعداد آن ها نیز در حال افزایش است. با این حال، بخشی از اندیکاتورهای مطرح وجود دارند که سال ها آزمایش شده اند و پاسخ مثبتی به تریدرها داده اند. این اندیکاتورهای محبوب، در حقیقت پایه ای برای دیگر اندیکاتورها هستند. سایت ebidar دلایل اهمیت اندیکاتور هارا به این صورت بیان می کنند :

1- اندیکاتورها اطلاعاتی را برای ما استخراج می کنند که ما توانایی مشاهده آن ها را در نمودار قیمت نداریم. این اطلاعات در موارد مهمی مانند پیش بینی روند آینده و شتاب حرکتی سهم، ورود و خروج پول به سهم و نیز نوسانات کوتاه مدت آن، به یاری تحلیلگران می آیند.
2- اندیکاتورها به سبب اینکه فرمول های ریاضی هستند، می توانند سبب حذف احساسات و هیجانات کاذب در معامله گران بورس شوند و اشتباهات آن ها را مقدار زیادی کاهش دهند.

ویدیو آموزشی اندیکاتورها

برای یادگیری اندیکاتورها می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید:

اندیکاتور

اندیکاتورها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند؟

هر اندیکاتور، نماد مورد نظر شما را به طریق خودش بررسی و تحلیل می کند. به عبارت دیگر، هر اندیکاتور به نماد مورد نظر، از زاویه ای متفاوت نگاه می کند و بر اساس کارایی هر اندیکاتور و فاکتورهای که مورد بررسی قرار می دهد، به دسته های متعددی نیز تقسیم بندی می شود. برای مثال، برخی از اندیکاتورها روند سهام را از لحاظ بیش فروش و یا بیش خرید بررسی می کنند، برخی بر اساس حجم معاملات، تعدادی از آن ها بر اساس شناسایی روند بررسی می کنند و در نهایت برخی دیگر نیز بر اساس جابه جایی سطوح قیمتی روند، تحلیل خود را انجام می دهند.

دسته بندی اصلی اندیکاتورها

همان طور که گفیتم، اندیکاتورها بر اساس نوع کارایی که دارند و نوع بررسی نمادها، به دسته های متعددی تقسیم می شوند. ما اندیکاتورها را بر اساس موارد زیر دسته بندی می کنیم:

اندیکاتورها از لحاظ زمانی:

اندیکاتورهای پیشرو + اندیکاتورهای پسرو یا تاخیری

اندیکاتورها از لحاظ کارایی و نوع تحلیل:

اندیکاتورهای روندی + اندیکاتورهای نوسانی + اندیکاتورهای حجمی + اندیکاتورهای بیل ویلیامز

برای آموزش انواع اندیکاتورها، می توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

اندیکاتور پیشرو و تاخیری چیست و چه کاربردی دارند؟

یک دسته بندی کلی برای اندیکاتورها، پیشرو یا پسرو بودن آن ها است. اندیکاتورهایی که جلوتر از نماد، روند آن را به ما نشان می دهند اندیکاتورهای پیشرو یا Leading نام دارند و اندیکاتورهایی که بعد از بازار حرکت می کنند و روندِ قبلی نماد را بررسی می کنند، اندیکاتورهای پسرو یا تاخیری و یا Lagging نام دارند.

اجازه بدید اشاره ای کنیم به تعریف اندیکاتور های پیشرو و پسرو در سایت اسان بورس :

اندیکاتورهای پیشرو(Leading Or Oscillator): این اندیکاتورها قابلیت حدس زدن تغییر روند را دارند و گاهی اوقات سطوح بازگشتی و سیگنال شکست را زودتر از نمودار قیمت به ما نشان می دهند.
اندیکاتورهای پیرو یا تاخیری (Lagging Or Trend): این اندیکاتورها از نوع تاخیری هستند و اکثرا روی نمودار قیمت قرار می گیرند و با کمی تاخیر نواحی برگشتی را تایید می کنند.

برخی از معامله گرها و همچنین اغلب افرادی که به تازگی وارد بازارهای مالی شده اند، به اندیکاتورهای پیشرو (Leading) علاقه دارند زیرا این اندیکاتورها می توانند روند سهام را پیش بینی کنند. اما اهمیت اندیکاتورهای تاخیری، برای معامله گران حرفه ای مشخص است. به طور کلی، برای تحلیل تکنیکال باید از هر دو دسته ی اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری استفاده کرد.

اندیکاتور

اندیکاتورها با اسیلاتورها چه تفاوتی دارند؟

اندیکاتورها با اسیلاتورها تفاوتی ندارند، به عبارت صحیح تر می توان گفت که اسیلاتورها، نوعی از اندیکاتورها هستند که نواحی اشباع خرید و فروش و واگرایی را نشان می دهند و در پنجره ای جداگانه به نمایش در می آیند (در حالی که سایر اندیکاتورها، روی نمودار سهام اجرا می شوند).

اسیلاتورها را می توان یکی از ابزارهای ضروری در کنار دیگر اندیکاتورها دانست. یعنی زمانی که شما از دیگر اندیکاتورها استفاده می کنید، می-توانید با اجرای یک اسیلاتور مناسب نیز روند نماد مورد نظرتان را بهتر بررسی کنید.

انواع اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال

انواع اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال را می توان به 4 دسته ی شاخص قدرت نسبی (RSI)، استوکاستیک (Stochastic)، شاخص میانگین حرکت جهت دار (ADX) و ایچیموکو Ichimoku تقسیم کرد.

برخی از اسیلاتورها با توجه به کارایی و بازدهی که دارند، در بین تریدرها محبوب تر هستند و معمولاً در بسیاری از تحلیل ها به کار می روند، مانند اسیلاتور RSI یا اسیلاتور MACD.

معرفی اسیلاتورهای پرطرفدار

اندیکاتور

شاخص قدرت نسبی یا آر اس آی (RSI)

شاخص قدرت نسبی یا آر.اس.آی (RSI) را می توان از مطرح ترین اسیلاتورها دانست. RSI با بررسی قدرت روند، به شما روند نمادها را نشان می دهد و اگر به صورت اصولی از آن استفاده کنید، می توانید سیگنال های خرید و فروش خوبی را به دست بیاورید.

اندیکاتور RSI در بازه ی 0 تا 100 در حرکت است و مانند سایر اسیلاتورها، نواحی اشباع خرید (Overbuy) و اشباع فروش (Oversell) دارد. Overbuy این اندیکاتور به صورت پیش فرض روی 70 تنظیم شده است و Oversell آن روی 30. شما می توانید با توجه به استراتژی متفاوتی که برمی گزینید، این اعداد را تغییر دهید. حرکت خط RSI به سمت ناحیه ی Overbuy و Oversell و رد شدن از این خطوط، به ما سیگنال-های خرید و فروش متفاوتی می دهد.

مکدی (MACD)

اندیکاتور مکدی (MACD) یکی از موفق ترین اندیکاتورها است که در دسته ی اسیلاتور ها قرار دارد. این اندیکاتور بارها توسط تریدرهای حرفه ای آزمون و خطا شده است و مورد تایید آن ها قرار دارد. مکدی، یکی از اندیکاتورهای اصلی است که با ترکیب اصولی آن با سایر اندیکاتورها، می توان استراتژی های معاملاتی بسیار سوددهی را به دست آورد.

این اسیلاتور، از دو خط سیگنال و خط هیستوگرام تشکیل شده است که برخورد این دو خط، به ما سیگنال های متفاوتی را می دهد.

استوکاستیک (stochastic)

استوکاستیک (stochastic) یکی دیگر از اندیکاتورهای پرطرفدار است. این اندیکاتور بین 0 تا 100 جریان دارد و ناحیه ی بالای خط 80 آن معمولاً Overbuy و ناحیه ی پایین خط 20 آن نیز معمولاً Oversell است. با تغییرات دو خط K% و D%که در این اسیلاتور قرار دارند، ما سیگنال های خرید و فروش دریافت می کنیم.

در استوکاستیک (stochastic)، شاهد واگرایی کمی هستیم اما اگر واگرایی رخ دهد، به احتمال بسیار زیاد شاهد تغییر روند خواهیم بود زیرا این اسیلاتور در تشخیص ضعف روند بسیار خوب عمل می کند. این مسئله می تواند یکی از دلایل عمده ی انتخاب این اندیکاتور برای تریدرها باشد.

نرخ تغییر (ROC)

نرخ تغییر (ROC)همان گونه که از نامش مشخص است، تغییرات قیمتی نمادها را بررسی می کند. با این اندیکاتور می توان تغییرات قیمت فعلی نسبت به قیمت گذشته، واگرایی ها، تعیین روند، قدرت روند و مناطق اشباع هر نماد را مشخص کرد. این اندیکاتور نا محدود است و بازه ی مشخصی ندارد. به علاوه، نقاط اشباع خرید و اشباع فروش نرخ تغییر (ROC)، برای هر نماد متفاوت است.

این اندیکاتور جول محور صفر نوسان می کند و اگر ROC از پایین به بالا محور صفر را کراس کند ما سیگنال خرید دریافت می کنیم و اگر ROC از بالا به پایین محور صفر را کراس کند، ما سیگنال فروش دریافت کرده ایم.

شاخص کانال کالا (CCI)

شاخص کانال کالا (CCI) بر اساس مومنتوم کار می کند. شدت قدرت روند در این اسیلاتور بسیار اهمیت دارد. این اسیلاتور نیز مانند اسیلاتورهای دیگر، نواحی اشباع خرید و اشباع فروش دارد. اغلب نوسانات در این اسیلاتور، در بازه ی -100 تا +100 انجام می شود. به ناحیه ی بالای +100 منطقه ی اشباع خرید و به ناحیه ی پایین -100 منطقه ی اشباع فروش گفته می شود.

تریدرهایی که با این اندیکاتور کار می کنند بر عکس اسیلاتورهای دیگر مانند RSI، به دنبال آن نیستند که در قیمت پایین خرید بزنند و در قیمت بالا بفروشند؛ بلکه آن ها در قیمت بالا می خرند تا در قیمت بالاتر بفروشند و یا در قیمت پایین تر می خرند تا در قیمت پایین بفروشند. بنابراین تریدرها معمولاً در کار با این اسیلاتور، به دنبال بازگشت روند نیستند؛ بلکه به دنبال ادامه ی روند هستند. برای مثال، زمانی که CCI از خط صفر به سمت +100 می رود، به احتمال زیاد خبر از یک صعود قیمت می دهد و می تواند سیگنال خرید محسوب شود.

اندیکاتورهای پر کاربرد بورس

اندیکاتورهای پر کاربرد بورس، اندیکاتورهایی هستند که نسبت به سایر اندیکاتورهای دیگر بسیار بیشتر استفاده می شوند و سال ها امتحان خود را پس داده اند.

  • اندیکاتور ایچیموکو: با این اندیکاتور می توانید حرکات قیمت را مشخص و پیش بینی کنید. این اندیکاتور پیجیده است و کار با آن به سادگی کار با اندیکاتورهایی نظیر RSI نیست. اما اگر بتوانید آن را به خوبی یاد بگیرید، سیگنال های بسیار جالبی به شما می دهد. 
  • اندیکاتور باند بولینگر: این اندیکاتور با تشکیل کانال برای سقف و کف قیمت، در بین تریدرها بسیار مطرح است. 
  • ندیکاتور MFI: این اندیکاتور با قیمت و حجم معاملات کار می کند. کار با این اندیکاتور بسیار آسان است و در دسته ی اندیکاتورهای نوسان نما قرار دارد. 
  • اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI): یکی از محبوبت ترین اندیکاتورهای بورس است که می توان آن را در کنار بسیاری دیگر از اندیکاتورها استفاده کرد تا بازگشت روند را با دقت بالایی به ما نشان دهد. 
  • اندیکاتور COT: این اندیکاتور موقعیت قبلی و فعلی بازار را نشان می دهد و همچنین جهت سهام داران در بازار را ترسیم می کند. این اندیکاتور که تمایلات عمومی بازار را نشان می دهد و بر اساس گزارش هفتگی است، برای معاملات بلند مدت کارایی خوبی دارد. توجه : به نقل از سایت علمی سید:
    اندیکاتور OBV یکی از مهم ترین شاخص های موجود در بازار ارز دیجیتال است که در عین سادگی، اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار تریدرها قرار می دهد. این شاخص به طور کلی داده هایی را درباره حجم معاملات در اختیار ما قرار می دهد. به عنوان مثال، زمانی که نمودار قیمتی در بازار روند نزولی داشته باشد OBV بازار نیز همانند روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.

مفهوم واگرایی (Divergence) و همگرایی (Convergence) اندیکاتور چیست؟

مفهوم واگرایی (Divergence) و همگرایی (Convergence)، حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر است. واگرایی ها و همگرایی ها می توانند سیگنال های خوبی برای ما باشند زیرا خبر از تغییر جهت قیمت می دهند.

واگرایی یکی از تکنیک هایی است که می توانیم متوجه شویم بالا رفتن سهم، فیک است یا نه. گاهی اوقات سهم روند صعودی خوبی دارد و به این روند نیز ادامه می دهد اما گاهی این روند صعودی، فیک است و یک واگرایی منفی است، یعنی سهم به زودی ریزش خواهد کرد. تشخیص درست واگرایی به ما کمک می کند تا از ضررهای قابل توجه جلوگیری کنیم.

زمانی که در حال تحلیل نمادها با اندیکاتورها هستیم، متوجه می شویم که گاهی قیمت بالا می رود اما اندیکاتور (برای مثال RSI یا MACD) بالا نمی رود. واگرایی ها به دو دسته ی واگرایی معمولی (مثبت یا منفی) و واگرایی مخفی (مثبت یا منفی) طبقه بندی می شوند. در ادامه به بررسی واگرایی های معمولی می پردازیم:

روند روی چارت صعودی است و ما دو قله داریم که یک قله ی کوتاه تر و سپس یک قله ی بلندتر تشکیل شده است. اما در نقطه ی متناظر با آن روی اندیکاتور، دو قله داریم که یک قله ی بلندتر و سپس یک قله ی کوتاه تر تشکیل شده است. به عبارت دیگر، قله ی کوتاه تر روی چارت، متناظر با قله ی بلندتر روی اندیکاتور است و قله ی بلندتر روی چارت نیز متناظر با قله ی کوتاه تر روی اندیکاتور است. این واگرایی معمولی منفی است و به ما سیگنال فروش می دهد:

اندیکاتور

اما در همگرایی یا همان واگرایی معمولی مثبت، قیمت پایین می رود اما اندیکاتور بالا می رود. یعنی ما روی چارت دو دره داریم که دره ی اول پایین است و دره ی بعدی پایین تر است. اما روی نقطه ی متناظر با آن روی اندیکاتور، دو دره داریم که دره ی اول پایین است و دره ی دوم بالاتر از آن تشکیل شده است. این همگرایی است و به ما نشان می دهد که سهم مورد نظر، به زودی رشد قابل توجهی را خواهد داشت:

اندیکاتور

واگرایی های مخفی نیز به ما ادامه ی روند را نشان می دهند. برای مثال، واگرایی مخفی منفی به ما می گوید که روند نزولی شما ادامه دارد و واگرایی مخفی مثبت می گوید که روند صعودی شما ادامه دارد و نمودار تغییر جهت نمی دهد. برای یادگیری واگرایی مخفی و تشخیص آن می-توانید به این مقاله مراجعه کنید:

اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک یا MA در بین اندیکاتورهای فراوان تحلیل تکنیکال، مطرح است و معمولاً در کنار بسیاری از اندیکاتور های دیگر استفاده می شود و یا برخی از معامله گران، پس از بررسی سهم مورد نظرشان با استراتژی های مخصوص، یک بار هم سهم را با میانگین متحرک ها بررسی می کنند. میانگین متحرک، به ما میانگینی از روند روزهای گذشته (که شما تعداد آن را انتخاب می کنید) می دهد.

شما می توانید تنها یک میانگین متحرک روی چارت ایجاد کرده و بر اساس آن تحلیل کنید و یا می توانید از چندین میانگین متحرک استفاده کنید و از برخورد آن ها با هم و روندشان سیگنال خرید و فروش دریافت کنید. این بستگی به استراتژی انتخابی هر معامله گر دارد اما اگر بخواهید یک سهم را فقط با میانگین متحرک بررسی کنیم، پیشنهاد اولیه ی ما استفاده از دو میانگین متحرک با بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت تر است. تقاطع این دو MA، به شما سیگنال خرید و فروش می دهد و روند سهم را به شما نشان می دهد.

میانگین متحرک می تواند نقش حمایتی و مقاومتی نیز داشته باشد که در این روش، بهتر است از 2 میانگین متحرک استفاده کنید.

اندیکاتور ارز دیجیتال چیست ؟

اندیکاتور ارز دیجیتال را می توان یکی از ابزارهای ضروری برای تحلیل بازار رمز ارزها دانست. اگرچه تجربه و مهارت در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال همیشه حرف اول را می زند اما اندیکاتورها همان گونه که می توانند در بازارهای مالی مانند فارکس به کمک ما بیایند، برای تحلیل ارزهای دیجیتال نیز می توانند بسیار به ما کمک کنند. هر تریدر ارزهای دیجیتال، سعی می کند تحلیل ها و بررسی خود را با چندین اندیکاتور ارز دیجیتال نیز بررسی کند تا از تصمیم خود مطمئن شود.

اندیکاتورهای ارز دیجیتال با اندیکاتورهای سایر بازارهای مالی به طور کلی یکی هستند. چیزی که بین اندیکاتورهای ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی تفاوت ایجاد می کند، تنظیمات مختلف اندیکاتورها و استراتژی های متفاوت است.

بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال را می توان ساعت ها برشمرد زیرا انواع بسیار زیادی هستند که در استراتژی های متعددی به کار می روند. اما در این جا، ما برخی از پرکاربردترین ها را به شما معرفی می کنیم. البته به خاطر داشته باشید که اندیکاتورهای بسیاری در این زمینه وجود دارند که می-توانید به صورت ترکیبی از آن ها استفاده کنید. در ادامه، برخی از پرکاربردترین ها را به شما معرفی می کنیم:

  • اندیکاتور سوپر ترند
  • اندیکاتور ایچیموکو
  • اندیکاتور Heikin Ashi RSI Oscillator
  • مووینگ اوریج ها
  • اندیکاتور RSI
  • اندیکاتور بولینگر باند
  • اندیکاتور مومنتوم

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری دقیقه ای

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری دقیقه ای یا همان اسکالپ، اندیکاتورهایی هستند که دقت بالایی دارند و می توانند در بازه های زمانی کوتاه به خوبی عمل کنند. توجه داشته باشید که نوسان گیری های دقیقه ای بسیار حساس هستند و شما فرصت کمی دارید، بنابراین بهتر است که از چند اندیکاتور استفاده کنید تا دقت شما را در ورود و خروج افزایش دهند. برای مثال می توانید از ترکیب های زیر بهره ببرید:

  • ترکیب اندیکاتورهای RSI + MA + VOL
  • ترکیب اندیکاتورهای CCI + MACD + CRSI
  • ترکیب Stochastic RSI + Fibonacci Retracement + Fibonacci Projection + Fibonacci Time Zone
  • ترکیب اندیکاتورهای RSI + EMA
  • ترکیب اندیکاتورهای MA + Parabolic SAR

اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال نیز می توانید نوسان گیری انجام دهید. برای این کار می توانید از اندیکاتورهای متعددی استفاده کنید. در ادامه برخی از اندیکاتورهای مناسب برای نوسان گیری ارز دیجیتال و دو استراتژی نوسان گیری را به شما معرفی می کنیم:

  • اندیکاتورهای Moving Average
  • اندیکاتور ATR
  • اندیکاتور Heikin Ashi RSI Oscillator
  • اندیکاتور RSI
  • استراتژی MA 20 + MA 8 + RSI (14): در این استراتژی از کندل Heikin Ashi استفاده کنید.
  • استراتژی RSI (Period: 14, Overbuy: 55, Oversell: 50) + VI (Period: 24) + EMA 50: در این استراتژی، نشانه ها را در تایم فریم 1 ساعته ببینید اما در تایم فریم 15 دقیقه ورود کنید.

• استراتژیHeikin Ashi RSI Oscillator (Open Smoothing: 7) : این استراتژی باید روی تایم 1 دقیقه انجام شود. برای بررسی این استراتژی باید از TradingView(www.tradingview.com) استفاده کنید.

اندیکاتور

بهترین اندیکاتور کدام است؟

بهترین اندیکاتوری در بازارهای معاملاتی وجود ندارد. هر اندیکاتور، نماد مورد نظر شما را از جنبه های متفاوتی نگاه می کند و ویژگی های منحصر-به فرد خودش را دارد. برای مثال برخی از اندیکاتورها بیشتر روی حجم معاملات کار می کنند و برخی دیگر روی قیمت آن ها. شما باید با توجه به نیاز خود و استراتژی که انتخاب می کنید، اندیکاتور مورد نظر را نیز انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم، اندیکاتورها دسته بندی مشخصی برای خود دارند. برای مثال نمی توان گفت که کدام یک از اندیکاتورهای Trend از ان یکی بهتر است زیرا هر کدام از آن ها کارایی مخصوص به خودش را دارد. شما می توانید از بین این دسته بندی ها با توجه به نیازی که دارید و استراتژی خاصی که در نظر دارید، اندیکاتور مناسب را انتخاب کنید. برای مثال، اگر می خواهید با اندیکاتورهای پیشرو کار کنید، استراتژی انتخابیتان کار با قیمت نماد است و می خواهید یک اندیکاتور ساده انتخاب کنید که کار با آن راحت باشد، می توانید از RSI استفاده کنید. و یا اگر می خواهید به این RSI وزن نیز بدهید، می توانید از MFI استفاده کنید.

اندیکاتورهای TradingView

اندیکاتورهای TradingView نیز به طور کلی مشابه اندیکاتورهای پلتفرم های دیگر است اما TradingView دارای اندیکاتورهای دیگری نیز می باشد که باید برای دسترسی به آن ها مثلاً در متاتریدر، آن ها را دانلود کنید. اما TradingView آن ها را به راحتی و رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

برای دسترسی به پلتفرم تریدینگ ویو می توانید از طریق این لینک www.tradingview.com اقدام کنید.

اندیکاتور

اندیکاتورهای مفید تریدر

مفید تریدر، پلتفرم معاملاتی کارگزاری مفید است که بر پایه ی متاتریدر 5 کار می کند. این پلتفرم نیز دارای اندیکاتورها و ابزارهای متعدد است. اما برای دسترسی گسترده به اندیکاتورهای متنوع، باید برخی از اندیکاتورها را برای این پلتفرم دانلود کنید. برای دانلود مفید تریدر (ویندوز، اندروید و IOS) می توانید به این لینک مراجعه کنید:

دانلود مفید تریدر (ویندوز، اندروید و IOS)

اندیکاتور

آموزش صفر تا صد اندیکاتور

برای آموزش صفر تا صد انواع اندیکاتورها در بازارهای معاملاتی، می تواند از مقالات و ویدیوهای موجود در سایت ما یعنی سایت سود آموز (Soodamooz.ir) استفاده کنید.

اندیکاتور نویسی

اندیکاتور نویسی نیاز به بلد بودن زبان MQL دارد. برای اطلاع از این زبان و اندیکاتورنویسی، می توانید مقاله ی "آموزش برنامه نویسی mql4 کاملا پروژه محور (2020) در متاتریدر" را در سایت سود آموز مطالعه کنید.

آموزش برنامه نویسی mql4؛ با بیانی ساده و کاملا پروژه محور

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

94%

رضایت کاربران

3 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image