شناخت وضعیت بازار بورس با کمک شاخص ها با تدریس استاد مهدی افضلیان

شناخت وضعیت بازار بورس با کمک شاخص ها با تدریس استاد مهدی افضلیان

593

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

شناخت وضعیت بازار بورس با کمک شاخص ها با تدریس استاد مهدی افضلیان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگنه میتوان به بهترین نحو وضعیت بازار بورس را بررسی کرد. برای پاسخ به این سوال، با ما همراه

60%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

مقدماتی

شناخت وضعیت بازار بورس با کمک شاخص ها با تدریس استاد مهدی افضلیان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگنه میتوان به بهترین نحو وضعیت بازار بورس را بررسی کرد. برای پاسخ به این سوال، با ما همراه باشید با مقاله شناخت بازار بر اساس شاخص های استاد افضلیان.

shakhes

شاخص در بازار بورس چیست؟

شاخص ها در واقع معیار ارزیابی و عملکرد بازار سرمایه هستند. اگر چنانچه شاخص شما افزایش پیدا کرده باشد، نشان دهنده این است که بازار سرمایه برای شما مناسب است و سهام شما رشد کرده است، ولی اگر شاخص شما کاهش پیدا کرده باشد، نشان دهنده این است که بازار سرمایه برای شما منفی است.

shakhese kol

شاخص کل چیست؟

منظور از شاخص کل، یعنی محاسبه ی نسبت یک ارزش جاری بازار، به یک ارزش پایه.

شاخص کل را نسبت به ارزش پایه ای که برای خود درنظر گرفته ایم می سنجیم و سپس میگوییم که نسبت به ارزش پایه ی ما، شاخص کل افزایش  یا کاهش داشته است. شاخص کل بازار سرمایه متاثر از دو عامل است:

 ۱- نوسان قیمت سهام: قیمت سهام شما در طول روز افزایش و یا کاهش پیدا می کند. اگر قیمت نماد شما 20 درصد افزایش پیدا کند، اثر مثبت بر روی شاخص کل می گذارد و اگر قیمت سهام شما منفی شود، اثر منفی بر روی شاخص کل خواهد گذاشت .

۲- سود نقدی شرکت ها: شرکت های بزرگی که دارای سرمایه هنگفت هستند، در مقایسه با شرکت های کوچک تر و دارای سرمایه ی کمتر، در معاملات اثر بسیار بیشتری بر روی افزایش و کاهش شاخص کل می گذارند.

به عنوان مثال، دو شرکت ایران خودرو و شرکت لبنیات غالبر را با هم مقایسه کنید. شرکت ایران خودرو، یک شرکت بزرگ با سرمایه ی بالا و فروش بالا، ولی شرکت غالبر برعکس آن، شرکتی کوچک با سرمایه ای پایین است. اگر همین امروز، قیمت سهام ایران خودرو و شرکت غالبر، هر دو به یک اندازه، مثلا 3 درصد افزایش پیدا کند، با وجود این افزایش برابر، ولی ایران خودرو به اندازه ی 60 درصد بر روی شاخص کل اثر مثبت می گذارد. در حالی که شرکت غالبر فقط 2 درصد اثر مثبت بر روی شاخص کل می گذارد. بنا بر این، اثر گذاری شاخص های بزرگ بر روی شاخص کل بسیار بیشتر از شاخص های کوچک است. مانند شرکت فولاد مبارکه، گل گهر و شپنا که با تغییرات اندک می توانند اثربزرگ و مثبتی بر روی شخص کل بگذارند. 

hamvazn

شاخص هم وزن چیست؟

ممکن است روزی شاخص کل شما ۸۰۰ واحد مثبت شود، ولی با بررسی عملکرد بازار متوجه می شوید که خیلی از سهم بازار شما منفی است. سیگنالی که از این موضوع به دست می آید این است که حتما شرکت هایی مثل گل گهر، ایران خودرو و زامیاد بوده اند که بر روی شاخص اثر مثبت گذاشته اند. بنابراین شاخص کل شما، معیار مناسبی برای ارزیابی بازار در طی معاملات روزانه نیست و باید از شاخصِ هم وزن استفاده شود. زمانی که تحلیل گران بازار را مورد بررسی قرار می دهند، معیار ارزیابی بازار را شاخص کل قرار می دهند. ولی اگر شما به شخصه مایل به بررسی عملکرد بازار هستید، باید شاخص دیگری به نام شاخصِ هم وزن را نیز مورد نظر داشته باشید.

در شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل، وزنی که برای ایران خودرو در نظر گرفته میشود با وزنی که برای شرکت غالبر در نظر گرفته میشود برابر نیست. توجه کنید که اگر می خواهید به لحاظ تحلیلی بازار را بررسی کنید، میتواند  از شاخص کل استفاده کنید ولی اگر می خواهید کل بازار را رصد کنیدف باید از شاخص هم وزن استفاده کنید.

شاخص قیمت و نحوه تاثیرگذاری آن:

در کنار شاخص کل، شاخص دیگری نیز به نام شاخص قیمت وجود دارد. هنگامی که صحبت از شاخص قیمت می شود، دیگر بحث سود نقدی مطرح نیست و صرفا نوسان قیمت مهم است. یعنی اینکه صرفاً بالا و پایین رفتن قیمت ها بر روی شاخص قیمت شما اثرگذار است.

شما عزیزان، جهت تماشای ویدیوی کامل این دوره، میتوانید در قسمت زیر استفاه نمایید:

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

60%

رضایت کاربران

1 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image