بنر بروکر ایکسچف

روان شناسی و رفتارشناسی بازار با استاد مهدی افضلیان

روان شناسی و رفتارشناسی بازار با استاد مهدی افضلیان

778

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

روان شناسی و رفتارشناسی بازار با استاد مهدی افضلیان

در این مقاله، با انتقال قدرت خریدار به فروشنده آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید...

80%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

پیشرفته

روان شناسی و رفتارشناسی بازار با استاد مهدی افضلیان

در این مقاله، با انتقال قدرت خریدار به فروشنده آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید...

قدرت خریدار به فروشنده در نماد شرکت:

فرض کنیم در نماد شرکتی، حجم معاملات ۲ میلیون برگ سهم باشد. اگر تعداد خریدارها در این نماد، ۵۰ نفر و تعداد فروشنده ها، ۱۵۰ نفر باشند، مشاهده می کنید که پنجاه نفر، دو میلیون برگ سهم را خریده اند. یعنی هر خریدار، 40 هزار برگ سهم را در بازار خریده است و به الطبع هر فروشنده نیز به طور میانگین، 13 هزار برگ سهم، در بازار فروخته است. با محاسبات ریاضی متوجه می شویم که هر خریدار حقیقی، به طور میانگین، سهم سه نفر را خریداری کرده است. در این مثال، زمانی که تعداد خریدار را بر تعداد فروشنده تقسیم کنیم، متوجه می شویم که نسبت خریدار بر فروشنده در این نماد بازار، مساوی با سه دهم شده است. بنابراین در هر نمادی که قصد خرید آن را دارید، حتما باید به این نکته توجه کنید که، بین خریدار و فروشنده در بازار، تعادل وجود داشته باشد.

در نمادها، هر چه قدر تعادل به سمت قدرت خرید پیش رفته باشد، در این صورت می توان گفت که سهام شرکت، از لحاظ رفتاری و روانشناسی بازار، دارای موقعیت مناسب تری خواهد بود.

حقوقی های بازار:

حقوقی های بازار به عنوان یک بازیگر و شروع کننده بازی در نماد شرکت به حساب نمی آیند. کاری که حقوقی های بازار انجام می دهند این است که می توانند نقش حمایتی داشته باشند. مثلا حقوقی بازار که پنج درصد از سهام یک شرکت را دارد، زمانی که نماد شرکت در قیمت ۱۵۰ تومان قرار دارد، در این محدوده ی قیمتی، اقدام به خرید سهام می کند. خرید سهام در این محدوده ی قیمتی، به منزله ی خوب یا بد بودن شرایط سهام نیست.

نمونه ی دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که چنانچه شما سهمی را بررسی کردید و متوجه شدید که این حقوقی، در نماد شرکت، همیشه به عنوان فروشنده ظاهر می شود، به این دلیل است که  یا این کار را به صورت دستوری انجام می دهد، یا به دلیل تامین نقدینگی، حقوقی مجبور به فروش سهام خود می باشد.

بنابراین، زمانی که شما سهمی را بررسی می کنید و از لحاظ تکنیکالی آن سهم را در محدوده ی قیمتی مناسبی می بینید، ولی به دلیل فروش حقوقی، سهم با منفی همراه است، چه بسا با وجود ارزنده بودن سهم باید صبر کرده، تا فروش حقوقی به پایان برسد و بتوانید با قیمت پایین تری سهم را خریداری کنید. در نتیجه، تعداد سهم خریداری شده توسط هر حقیقی باید با تعداد سهم فروخته شده توسط حقیقی دیگر مقایسه شود. یعنی شما عامل حقوقی را از معادلات خود حذف می کنید.

برای تماشای کامل ویدئوی مقاله بالا، از فیلم زیر استفاده نمایید:

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

80%

رضایت کاربران

2 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image