بنر بروکر ایکسچف

آموزش RSI به زبان ساده

آموزش RSI به زبان ساده

1542

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

آموزش RSI به زبان ساده

آموزش RSI به زبان ساده را برای شما در این مقاله تنظیم کرده ایم. شاخص RSI یکی از اندیکاتورهای بسیار پرکاربرد در همه ی بازارهای مالی است که در دسته ی اسیلاتور ها قرار دارد. شاخص قدرت نسبی یا RSI، در هر لحظه به ما قدرت نسبی خریدار و فروشنده را نشان می دهد.

64%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

مقدماتی

آموزش RSI

آموزش RSI به زبان ساده

آموزش RSI به زبان ساده را برای شما در این مقاله تنظیم کرده ایم. شاخص RSI یکی از اندیکاتورهای بسیار پرکاربرد در همه ی بازارهای مالی است که در دسته ی اسیلاتور ها قرار دارد. شاخص قدرت نسبی یا RSI، در هر لحظه به ما قدرت نسبی خریدار و فروشنده را نشان می دهد.

 RSI که یک نوسانگر است، بین بازه ی 0 تا 100 نوسان می کند. این اندیکاتور در اغلب مواقع به خط 0 و یا 100 نمی رسد و بین این محدوده در نوسان است. در اسیلاتور RSI نیز مانند دیگر اسیلاتورها، منطقه ی اشباع خرید (Overbuy) و اشباع فروش (Oversell) داریم. به طو پیش فرض، خط Overbuy روی 70 تنظیم است و خط Oversell نیز روی 30. محدوده ی بالای Overbuy یعنی خرید بسیار انجام شده و سهم مورد نظر، به بالاتر از ارزش واقعی خود (از نظر RSI) رسیده است و هر لحظه امکان دارد ریزش کند تا به ارزش واقعی خود بازگردد. محدوده ی پایین خط Oversell نیز به ما نشان می دهد که سهم مورد نظر توسط سهامداران به مقدار بالایی فروخته شده است و (از نظر RSI) زیر ارزش واقعی خودش است. به عبارت دیگر، سهم انقدر از قیمت افتاده است که هر لحظه امکان دارد رشد کند و به ارزش واقعی خودش برگردد.

بنابراین به طور کلی می توان گفت زمانی که RSI به زیر خط Oversell رفت، شما سیگنال خرید دریافت کرده اید و زمانی که RSI به بالای خط Overbuy رفت، شما سیگنال فروش دریافت کرده اید.

کار با این اندیکاتور، دقیقاً همانند مثالی که برای شما توضیح داده ایم بسیار آسان است و می توانید با چند بار تمرین روی این اندیکاتور، به آن تسلط پیدا کنید.

آموزش RSI

شکست خط روند RSI

خط روند، بررسی نمودار قیمتی نماد است و به طور کلی با اتصال قله ها به یکدیگر و یا دره ها به یکدیگر رسم می گردد. این خطوط حمایت ها و مقاومت ها را در بازار نشان میدهد. با خط روند می توانیم مسیر و سرعت روند را بررسی کنیم. همان گونه که می توانیم روی نمودارِ نماد مورد نظر خط روند رسم کنیم، روی RSI نیز می توانیم رسم کنیم. به خاطر داشته باشید که به طور کلی باید خط روند را درست ترسیم کنیم وگرنه می تواند شما را به اشتباه بندازد.

در نمودار RSI نیز مانند خط روندی که روی نمودار قیمت رسم می کنیم، باید سه سطح تماسی داشته باشیم. اگر خط روند RSI در سطوح اشباع فروش (Oversell) بشکند، روند صعودی ما پس از شکست محتمل تر خواهد بود. و هر چقدر که خط روند RSI در سوطح اشباع خرید (Overbuy) بشکند، شاهد نزول قیمت بیشتر و محتمل تری خواهیم بود.

تایم فریم RSI

همه ی اندیکاتورها را می توان روی تایم فریم (Time Frame) خاصی تنظیم کرد. تایم فریم، بازه ی زمانی مخصوصی است که شما می خواهید نمودار مورد نظرتان بر اساس آن نمایش داده شود. هر تایم فریمی که شما بخواهید در دسترس قرار دارد اما برخی از تایم فریم ها توسط تریدرهای بیشتر استفاده می شوند. تایم فریم های 1 دقیقه، 3 دقیقه، 5 دقیقه، 6 دقیقه، 15 دقیقه، 1 ساعته، 1 روزه و 5 روزه از تایم فریم هایی هستند که اغلب بیشتر استفاده می شوند. انتخاب تایم فریم بستگی به استراتژی شما دارد و نمی توان تنها یک تایم فریم مشخص را برای تمامی استراتژی ها پیشنهاد کرد.

اندیکاتور RSI یک Period نیز دارد که نباید با تایم فریم اشتباه گرفته شود. Period، Length و یا دوره، اسامی مختلف این قسمت از اندیکاتور RSI هستند. Period، دوره ی اندیکاتور شما را تنظیم می کند. برای مثال، اندیکاتور RSI به صورت پیش فرض روی Period 14 تنظیم است که می توان آن را با توجه به استراتژی های مختلف، تغییر داد.

آموزش RSI

نکات مهم اندیکاتور RSI

  • برای نوسان گیری یا اسکالپ، باید تنظیمات این اندیکاتور را تغییر دهید. به طور کلی، استراتژی های مختلف در RSI، مستلزم تنظیمات متفاوت است.
  • به خاطر داشته باشید که اندیکاتور RSI نیز مانند اندیکاتورهای دیگر فقط یک ابزار کمکی است و امکان خطا اشتباه دارد. بنابراین برای معاملات، تنها به این اندیکاتور تکیه نکنید و تجربه و مهارت خودتان را نیز دخیل سازید. همچنین می توانید اندیکاتور RSI را با اندیکاتورهای دیگر مانند Moving Average ها تلفیق کنید تا درصد صحت سیگنال های شما بالا برود.
  • اگر از RSI به صورت تلفیقی با اندیکاتورهای دیگر استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که نباید آن را با هر اندیکاتوری ترکیب کنید. برای مثال ترکیب RSI با سایر اسیلاتورها مانند MACD و یا Stochastic نمی تواند نتایج متفاوتی به شما بدهد و صحت کار شما را بالاتر ببرد. زیرا RSI نیز مانند MACD و یا Stochastic یک اسیلاتور است و اگر چه با یکدیگر تفاوت دارند اما همگی بر یک اساس پایه ای سهم را مورد بررسی قرار می دهند. بنابراین اگر می خواهید صحت سیگنال های خود را با برای مثال با دو اندیکاتور RSI و MACD بسنجید، به خاطر داشته باشید که از یک اندیکاتور دیگر که از خانواده ی اسیلاتور ها نباشد نیز استفاده کنید.

آموزش اندیکاتور RSI به صورت PDF

برای کسب آموزش های بیشتر در مورد اندیکاتور RSI می توانید به سایر مقالات ما در وب سایت Soodamooz.ir مراجعه کرده و از مقالات متعددی بهره مند شوید.

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

64%

رضایت کاربران

10 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image