بنر بروکر ایکسچف

اندیکاتور RSI چیست ؟

اندیکاتور RSI چیست ؟

1189

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

اندیکاتور RSI چیست ؟

شاخص نسبی قدرت یا Relative Strength Index، رفتار قیمت را به صورت تقریبی به ما نشان می دهد و در پنجره ای جداگانه در پایین چارت، طبق روند نمودار حرکت می کند. RSI برای یک نماد در یک بازه ی زمانی مشخص، یک برآیند بین 0 تا 100 را مشخص می کند و به نوسان در می آید.

87%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

مقدماتی

آموزش تصویری اندیکاتور آر اس آی  

اندیکاتور RSI چیست ؟

شاخص نسبی قدرت یا Relative Strength Index، رفتار قیمت را به صورت تقریبی به ما نشان می دهد و در پنجره ای جداگانه در پایین چارت، طبق روند نمودار حرکت می کند. RSI برای یک نماد در یک بازه ی زمانی مشخص، یک برآیند بین 0 تا 100 را مشخص می کند و به نوسان در می آید. با نوسانات RSI بین 0 تا 100، رفتار قیمت حدس زده می شود و در نتیجه سیگنال های خرید و فروش صادر می شود. RSI همراه با نمودار حرکت می کند. برای مثال اگر سهمی در حالت نزولی باشد، RSI آن سهم نیز حالت نزولی دارد. بنابراین در RSI نیز می توانیم کارهایی مانند کشیدن خطوط مقاومت و حمایت استاتیک و داینامیک را نیز انجام دهیم. در ادامه، به برخی از کاربردهای این اندیکاتور می پردازیم:

اندیکاتور RSI

 تشخیص روند قیمتی

شناسایی روند، یکی از مواردی است که اغلب معامله گران به دنبال آن هستند. به عبارت دیگر، هر معامله گر علاوه بر تحلیل های مخصوص به خودش، باید بتواند روند را تشخیص دهد و به مرور در این کار حرفه ای شود. اندیکاتور RSI می تواند روند را به خوبی به ما نشان دهد. با استفاده از خود خط RSI و یا با استفاده از خطوط واگرایی ها، می توانیم به روند پی ببریم.

شناسایی مناطق اشباع خرید (Overbuy) و اشباع فروش (Oversell)

یکی از مهم ترین کاربردهای RSI، شناسایی مناطق اشباع خرید و اشباع فروش است. البته اسیلاتورهای دیگر نیز دارای مناطق اشباع خرید و اشباع فروش هستند اما RSI ویژگی های مخصوص به خودش را دارد و کار با این اندیکاتور بسیار آسان است. منطقه ی اشباع خرید در RSI، به ما نشان می دهد که سهم به مقدار بسیار بالایی خریداری شده است. به عبارت دیگر، اگر سهمی به مقدار بالا خریداری شود به طوری که به بالاتر از ارزش واقعی خود (از نظر RSI) برسد، می گوییم که در منطقه ی اشباع قرار دارد. زمانی که سهم بالاتر از ارزش واقعی خودش است و در منطقه ی اشباع خرید قرار دارد، انتظار داریم که به زودی ریزش داشته باشد و به قیمت واقعی خود باز گردد. بنابراین، این مسئله می تواند به ما سیگنال فروش بدهد.

منطقه ی اشباع فروش در RSI نیز به ما نشان می دهد که سهم مورد نظر به مقدار زیادی فروخته شده است و زیر ارزش واقعی خود (از نظر RSI) قرار دارد. زمانی که سهمی به پایین تر از ارزش واقعی خود رفته باشد و یا اصطلاحاً در منطقه ی اشباع فروش باشد، انتظار داریم که سهم به زودی رشد کند تا به محدوده ی ارزش واقعی خود باز گردد. بنابراین در این وضعیت ما سیگنال خرید دریافت می کنیم.

اندیکاتور RSI

 شناسایی انواع واگرایی

شناسایی واگرایی ها به ما کمک می کنند تا رفتار روند را پیش بینی کنیم. واگرایی ها به ما دو نکته ی عمده را نشان می دهند: انتهای روند، ادامه ی روند، اصلاح روند

با اسیلاتورهای دیگر مانند MACD یا Stochastic نیز می توان واگرایی ها را تشخیص داد. اما RSI یکی از اسیلاتورهای بسیار ساده اما فوق العاده کاربردی است.

اندیکاتور

تنظیمات اندیکاتور RSI

تنظیمات اندیکاتور RSI بسیار ساده است. این اندیکاتور از سه عدد اصلی تشکیل شده است: Overbuy، Oversell و Period/Length

Period/Length در RSI با توجه به استراتژی شما تنظیم می شود اما به طور پیش فرض، این عدد روی 14 قرار دارد. هرچقدر که عدد Period کمتر باشد، RSI زودتر به ما سیگنال می دهد. دقیقاً به همین علت است که برای نوسان گیری یا اسکالپ، Period را می توانیم روی 2 قرار دهیم.

Overbuy یا خط اشباع خرید، به­صورت پیش فرض روی 70 تنظیم است. این عدد می تواند کم یا زیاد شود و این مسئله کاملاً به استراتژی انتخابی شما مربوط است.

Oversell یا اشیاع فروش نیز به­صورت پیش فرض روی عدد 30 تنظیم است و این عدد را هم می توانید بر حسب نوع تکنیکی که به کار می برید، تغییر دهید.

اندیکاتور RSI

فرمول اندیکاتور RSI

فرمول اندیکاتور RSI برای دریافت سیگنال های خرید و فروش و به طور کلی بررسی روند بازار، لازم نیست و نیازی ندارد که شما آن را بدانید. اما ما در این جا فرمول محاسبه ی این اندیکاتور را برای دوستانی آورده ایم که به محاسبه ی فرمول اندیکاتورها علاقه دارند و دوستانی که می خواهند به اندیکاتور نویسی بپردازند.

اندیکاتور RSI دو فرمول دارد:

فرمول اندیکاتور RSI

فرمول اندیکاتور RSI

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

87%

رضایت کاربران

3 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image