آر اس آی چیست ؟

آر اس آی چیست ؟

3148

بازدید

2

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

آر اس آی چیست ؟

آر اس آی (RSI) که یک اندیکاتور در دسته ی اسیلاتورها هست، توسط بسیاری از تریدرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این اندیکاتور به صورت نوسانی است و در یک بازه ی مشخص (0 تا 100) با توجه به نمودار قیمتی به نوسان در می آید.

86%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

پیشرفته

ویدیو آموزشی اندیکاتور آر اس آی

آر اس آی چیست ؟

آر اس آی

آر اس آی (RSI) که یک اندیکاتور در دسته ی اسیلاتورها هست، توسط بسیاری از تریدرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این اندیکاتور به صورت نوسانی است و در یک بازه ی مشخص (0 تا 100) با توجه به نمودار قیمتی به نوسان در می آید. RSI دارای دو سطح Overbuy و Oversell است که به ما میزان خرید و فروش و اشباع آن را نشان می دهد. برای مثال در Overbuy ما شاهد خرید بسیار سهم و در Oversell شاهد فروش بسیار آن هستیم. این دو ناحیه در RSI یکی از ملاک های مهم ما در تحلیل نمودار است.

آر اس آی

اندیکاتور آر اس آی چیست ؟

اسیلاتور RSI به ما 4 سیگنال اصلی می دهند:

  1. اولین سیگنال از اسیلاتور RSI را زمانی دریافت می کنیم که RSI به بالاترین و پایین ترین لول خودش برسد. زمانی که RSI به بالاترین سطح خودش برسد، یعنی قیمت در آن نقطه بیش از اندازه بالا رفته است و معامله گران بیش از اندازه پوزیشن Buy گرفته اند. در این زمان است که نمودار باید کم کم روند خود را عوض کند و به ارزش واقعی خود باز گردد. اگر RSI به پایین ترین لول خودش برسد، یعنی قیمت بیش از اندازه پایین آمده است و معامله گرها بیش از اندازه در آن محدوده وارد پوزیشن Sell شده اند. در این زمان است که کم کم روند نمودار عوض می شود و به سمت صعور می رود.
  1. سیگنال دوم از RSI را زمانی دریافت می کنیم که خط میانی خودش را بشکند. اگر RSI از پایین به بالا خط میانی را قطع کند، ما سیگنال Buy دریافت می کنیم و اگر از بالا به پایین خط میانی را قطع کند، سیگنال Sell دریافت می کنیم.
  1. سیگنال سومی که از RSI دریافت می کنیم، سیگنال واگرایی است. اگر نمودار روند صعودی داشته باشد، RSI نیز باید روند صعودی داشته باشد و اگر نمودار روند نزولی داشته باشد، RSI نیز باید روند نزولی داشته باشد. حال اگر چیزی غیر از این را در نمودار مشاهده کردید، احتمال زیاد یک واگرایی است. برای مثال، اگر نمودار صعودی باشد و دو قله را داشته باشیم که قله ی دوم از قله ی اول بزرگ تر باشد، اما در RSI دو قله داشته باشیم که قله ی دوم از قله ی اول کوچک تر باشد، این یک واگرایی است و خبر از یک روند نزولی در آینده را می دهد. برای آموزش واگرایی با RSI می توانید به این لینک مراجعه کنید.
  1. سیگنال چهارمی که می توانیم از RSI دریافت کنیم با استفاده از رسم خطوط روند به دست می آید. همان گونه که می توانیم روی نمودار خط روند رسم کنیم، روی RSI نیز می توانیم این کار را انجام دهیم. خطوط روند به ما قیمت و واگرایی ها را بهتر نشان می دهد. خطوط روند روی نمودار و روی RSI را بکشید. مشاهده کنید که شیب خط روند نمودار با RSI چه گونه است. اگر شیب یکسان بود، به احتمال زیاد واگرایی نداریم اما اگر شیب ها در خلاف جهت هم بودند، یک واگرایی است.

نکته: RSI یک اسیلاتور پیشرو است یعنی چند کندل زودتر از بازار پیش بینی می کند. بنابراین به محض دریافت سیگنال از RSI وارد پوزیشن نمی شویم و صبر می کنیم تا کمی از روند RSI اطمینان حاصل کنیم.

آر اس آی

فرمول اندیکاتور آر اس آی

یادگیری فرمول محاسبه ی اندیکاتور آر اس آی ضروری نیست و شما می توانید بدون دانستن آن نیز به تحلیل بپردازید زیرا این وظیفه ی اندیکاتور است که تمامی معادلات را انجام دهد و فقط برای شما به نمایش در آید. اما این فرمول را برای کسانی که به اندیکاتور نویسی و محاسبات آن علاقه دارند می آوریم. RSI دو فرمول دارد که به ترتیب محاسبه بدین شکل است:

آر اس آی

اندیکاتور

استراتژی آر اس آی

  • هرچه عدد RSI یا همان Period کوچک تر باشد، RSI به ما سیگنال های بیشتری می دهد و حساس تر عمل می کند و به همین ترتیب، هرچه عدد RSI بزرگ تر باشد، سیگنال های کمتری دریافت می کنیم. البته باید توجه داشته باشید که هرچه عدد RSI پایین تر باشد (برای مثال 2) درست است که سیگنال های بیشتری می دهد اما این سیگنال ها دارای نویز بیشتری نیز هستند. بنابراین پیشنهاد اولیه ی ما، استفاده از RSI در Period های بالاتر است.
  • اگر می خواهید فقط از اندیکاتور RSI استفاده کنید، می توانید با ترکیب دو RSI، سیگنال های صحیح تری دریافت کنید. اما در نظر داشته باشید که باید یکی از RSI ها عدد پایین و دیگری عدد بالاتری داشته باشد. این گونه می توانید نمودار را با هر دو سرعت RSI (تند و کند) بررسی کنید.
  • برای شناسایی واگرایی ها می توانید از RSI استفاده کرده و یا اندیکاتورRSI Divergence را اجرا کنید. RSI Divergence Indicator برای شما به صورت اتوماتیک خطوط واگرایی را رسم می کند.
  • ترکیب RSI با اندیکاتورهای هم خانواده اش یعنی سایر اسیلاتورهایی مانند MACD و Stochastic زیاد پیشنهاد می شود. زیرا همگی این اندیکاتورها در یک خانواده هستند و برخی از موارد بررسی آن ها با یکدیگر مشابه است. پیشنهاد ما این است که RSI را با اندیکاتورهایی نظیر EMA، ایچیموکو، Ichi و ... ترکیب کنید.

آموزش اندیکاتور آر اس آی فراچارت

برای یادگیری اندیکاتور آر اس آی می توانید به سایت فراچارت مراجعه کرده و یا در سایت سود اموز از دوره های پیشرفته اموزش ار اس ای استفاده کنید. 

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

86%

رضایت کاربران

14 رای

بنر دوم سوداموز

2 ماه پیش

پیشنهاد میکنم

.

3 ماه پیش

پیشنهاد میکنم

.

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

2 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image