بنر بروکر ایکسچف

RSI چیست ؟

RSI چیست ؟

1548

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

RSI چیست ؟

RSI یک اندیکاتور ساده اما در عین حال بسیار کاربردی است که توسط بسیاری از تریدرها برای ورود به معامله، خروج از آن، نوسان گیری، اسکالپ و تشخبص واگرایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این اندیکاتور در باینری آپشن، فارکس، ارز دیجیتال، بورس ایران و ... استفاده می شود.

80%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

پیشرفته

آموزش تصویری اندیکاتور RSI

RSI چیست ؟

RSI چیست

RSI یک اندیکاتور ساده اما در عین حال بسیار کاربردی است که توسط بسیاری از تریدرها برای ورود به معامله، خروج از آن، نوسان گیری، اسکالپ و تشخبص واگرایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این اندیکاتور در باینری آپشن، فارکس، ارز دیجیتال، بورس ایران و ... استفاده می شود.  

RSI یکی از انواع اسیلاتورهای معروف است که روی نمودار نمی آید و در پنجره ای جداگانه در زیر چارت قرار می گیرد. این اندیکاتور مانند سایر اسیلاتورها، در بازه ی خاصی (0 تا 100) نوسان می کند. ما در RSI دو سطح اشباع خرید و اشباع فروش داریم. اشباع خرید به صورت پیش فرض روی 70 و اشباع فروش به صورت پیش فرض روی 30 تنظیم است. اما شما می توانید با توجه به استراتژی انتخابی خود، عدد این دو سطح را تغییر دهید. بیشتر سیگنال های دریافتی ما از RSI، توسط این دو منطقه ی اشباع خرید و اشباع فروش است. به این نحو که وقتی RSI به بالای خط اشباع خرید می رود، به ما خبر از ریزش سهم می دهد و زمانی که RSI به پایین خط اشباع فروش می رود، به احتمال زیاد سهم رشد خواهد کرد. بدین ترتیب، تنظیمات RSI به صورت پیش فرض این گونه است:

اشباع خرید (Overbuy): 70

اشباع فروش (Oversell): 30

دوره (Period/Length): 14

یکی از دلایل اهمیت این اندیکاتور، استفاده ی بسیار تریدر ها از آن است. RSI به دلیل استفاده ی زیادی که از آن می شود، سیگنال های خوبی نیز می دهد. به عبارت دیگر می توان گفت که چون تریدرهای بسیاری با RSI کار می کنند، برای مثال اگر RSI به بالای 70 بیاید، پوزیشن رو به پایین باز می کنند و بازار اصطلاحاً می­ریزد. بنابراین این مسئله نیز یکی از موارد اهمیت این اندیکاتور است.

RSI چیست

ترفندهای RSI

  • شما می توانید انواع واگرایی ها را با RSI تشخیص دهید. برای این کار می توانید از خود اندیکاتور RSI یعنی Relative Strength Index استفاده کنید و یا از RSI Divergence Indicator استفاده کنید که خطوط واگرایی را به صورت خودکار برای شما رسم می کند. واگرایی ها در RSI می توانند به شما انتهای روند و یا اصلاح روند را نشان دهند.
  • این اندیکاتور در تایم فریم های خیلی پایین مثل 1 دقیقه ای (1M)، سیگنال های دقیق زیادی نمی دهد. بنابراین در تایم فریم های خیلی پایین بهتر است از این اندیکاتور کمتر استفاده کنید.
  • با تنظیم Overbuy روی 95، Oversell روی 5 و Length روی 2، می توانید از این اندیکاتور سیگنال های مناسب برای نوسان گیری دریافت کنید.
  • RSI با نمودار حرکت می کند و چون روی نمودار نمی آید و در پنجره ای جداگانه است، می توانیم روی آن نیز خطوط حمایت و مقاومت را تنظیم کنیم. با بررسی خطوط حمایت و مقاومت و شکستن خطوط روند، سیگنال های متعددی را می توانیم دریافت کنیم.

RSI چیست

ترکیب دو اندیکاتور RSI

ترکیب دو اندیکاتور RSI می تواند سیگنال های جالبی به شما بدهد.

این استراتژی با تنظیم دو اندیکاتور RSI به صورت تند و کند عمل می کند. یعنی با تغییر Length هر اندیکاتور، می توانیم از یکی سیگنال های سریع تر و از دیگری سیگنال های دیرتری بگیریم و با این کار، سیگنال های بیشتری تولید کنیم. اگرچه با کم کردن Length یک اندیکاتور RSI نیز می توانیم سیگنال های بیشتری دریافت کنیم اما اگر دو RSI را روی هم بیندازیم، دقت کار ما بالاتر می رود. ما در این جا به شما دو تنظیم را پیشنهاد می کنیم:

یکبار RSI را روی دوره ی 2 قرار دهید (Length= 2) و دیگر RSI را روی 12 (Length= 12).

یکبار RSI را روی دوره ی 10 قرار دهید (Length= 10) و دیگر RSI را روی 20 (Length= 20).

اندکاتورهای اول، نسبت به تغییرات قیمت زودتر از اندیکاتورهای دوم واکنش نشان می دهند. با استفاده از این ترکیب ها می توانید سیگنال های بیشتری دریافت کنید. نحوه ی سیگنال گیری از این استراتژی نیز بدین شکل است:

ما در کراس های این دو RSI سیگنال می گیریم. برای مثال اگر اندیکاتوری که دوره ی کمتری دارد مانند RSI (2) از پایین به بالا RSI (12) را قطع کند و عبور نماید، سیگنال خرید خواهیم داشت و اگر اندیکاتورها کراس نزولی داشته باشند نیز سیگنال فروش خواهیم داشت.

با این روش می توانیم از RSI به تنهایی سیگنال های بسیاری دریافت کنیم.

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

80%

رضایت کاربران

3 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image