بنر بروکر ایکسچف

تعریف شاخص کل بازار سرمایه با تدریس استاد مهدی افضلیان

تعریف شاخص کل بازار سرمایه با تدریس استاد مهدی افضلیان

622

بازدید

0

نظر

زمان مطالعه

5 دقیقه

تعریف شاخص کل بازار سرمایه با تدریس استاد مهدی افضلیان

شاخص کل بازار سرمایه متاثر از دو عامل اصلی می باشد

60%

رضایت کاربران

نویسنده

محمد ابراهیمی

دسته بندی

مقاله

سطح

پیشرفته

تعریف شاخص کل بازار سرمایه با تدریس استاد مهدی افضلیان

شاخص کل بازار سرمایه متاثر از دو عامل اصلی می باشد:

1- نوسان قیمت سهام

2- سود نقدی شرکتها

سهام بعضی از شرکتها، به لحاظ سرمایه ی بالایی که دارند، دارای ارزش بیشتری نسبت به سهام شرکت هایی است که سرمایه ی کمتری دارند. به عنوان مثال، سهام دو شرکت ایران خودرو و لبنیات غالبر را با هم مقایسه کنید: همانطور که می دانید سهام شرکت ایران خودرو به علت داشتن سرمایه بالا، نسبت به سهام شرکت لبنیات غالبر که سرمایه ی کمتری دارد، ارزش بیشتری در بازار دارا می باشد. به طور مثال در معاملات امروز، اگر قیمت سهام اگر ارزش سهام شرکت لبنیات غالبر و شرکت ایران خودرو، هر دو به یک میزان، مثلا 3 درصد افزایش پیدا کند، قیمت سهام ایران خودرو ۶۰ واحد بر روی شاخص کل اثر مثبت می گذارد، در حالی که قیمت سهام شرکت غالبر، ۳ واحد اثر مثبت بر روی شاخص کل می گذارد. بنابر این، همیشه سهم های بزرگتر اثر بیشتری بر روی شاخص کل می گذارند.

شرکت هایی مانند فولاد مبارکه، گل گهر و شبنا، شرکت هایی هستند که تغییرات کوچک بر روی آنها اثر بیشتری بر روی شاخص کل می گذارد. گاهی اوقات با وجود این که شاخص کل ما، مثلا ۸۰۰ واحد مثبت است ولی می بینیم که خیلی از سهم های بازار، منفی هستند. سیگنالی که از این موضوع دریافت می شود این است که بعضی از شرکت ها مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن، بر روی شاخص کل، تاثیر مثبت گذاشته اند. در نتیجه، شاخص کل ما معیار مناسبی برای ارزیابی معاملات ما، در طول یک روز نیست و باید از چیزی به نام شاخص هم وزن استفاده کنیم.

شاخص هم وزن، وزنی را که برای ایران خودرو در نظر می گیرد با وزنی که برای شرکت غالبر در نظر می گیرد متفاوت است. در کنار شاخص کل، شاخص دیگری به نام شاخص قیمت نیز وجود دارد. در شاخص قیمت، کل نمادهای بازار در نظر گرفته و به میزانی که تمامی این نماد ها افزایش و یا کاهش پیدا می کند، شاخص قیمت محاسبه می شود.

فیلم کامل ویدئوی مقاله بالا:

شما سطح علمی این مقاله را چطور ارزیابی میکنید ؟

60%

رضایت کاربران

1 رای

بنر دوم سوداموز

اولین نفر تجربه ات رو ثبت کن

ثبت حتی یک نظر ، میتواند کیفیت خدمات سود آموز را برای هزاران تریدر افزایش دهد .

اولین نفر باشید

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها

0 دیدگاه

بدون نیاز به عضویت

پاسخگویی حداکثر 24 ساعت کاری

light image